Josine Rienks, manager catering van de Johan Cruijff Arena, reageert op de uitkomsten van ons ledenpanelonderzoek naar horeca in het stadion. Supporters vinden de prijzen voor eten en drinken in de Arena serieus te hoog.
Op Zuid eerste ring is de onvrede over de prijzen het grootst. In de open antwoorden die de ondervraagde supporters in ons onderzoek konden geven, komen de (te hoge) prijzen vaak terug als punt van kritiek. Een van de reacties: “Bijna 7 euro voor een halve liter bier en bijna 5 euro voor een halve liter frisdrank zijn oplichtingsprijzen voor een wedstrijdje Ajax kijken. Dit betaal je nergens, zelfs niet in een pretpark.” Een andere supporter stelt: “De Arena hanteert Schipholprijzen. Je reinste geldklopperij.”
“Dat supporters de prijzen te hoog vinden, is uiteraard bij ons bekend,” reageert Rienks in de nieuwste editie van ons magazine Ajax Life. “Als je onze prijzen vergelijkt met vergelijkbare locaties – andere zalen, festivals en de horeca om ons heen – zijn we geen uitschieter. Het biertje in het stadion is nooit duurder dan het biertje op de boulevard. Daar letten we echt op.”
De cateringmanager legt vervolgens uit welke factoren meespelen bij het bepalen van de prijzen. “We zijn erop ingericht bij 25 wedstrijden en zo’n tien evenementen per jaar veel mensen in korte tijd service te verlenen. Die piekbelasting zie je terug in het prijskaartje. Medewerkers worden voor ten minste drie uur gevraagd en betaald. Dat is ook verplicht met flexwerkers. Uiteindelijk zijn ze voor het duel en tijdens de rust, zo’n veertig minuten in totaal, echt aan de slag.”
“Andere factoren bij de prijs zijn energieverbruik en installaties,” vervolgt Rienks. “We hebben een gigantisch aantal koelkasten draaien en installaties voor de frisdranken om die 55.000 supporters te kunnen bedienen. Als stadion zijn we hard bezig om te checken hoe we veel zuiniger om kunnen gaan met energie. Niet alleen voor de catering, maar ook voor de stadionverlichting, de roltrappen, liften, enzovoort.”
Ook de omstandigheden in de wereld zijn van invloed op de prijzen, stelt Rienks. “Heineken heeft aangekondigd dat de inkoopprijs voor bier in 2023 met tien procent omhooggaat. We doen er alles aan verhogingen niet zomaar door te belasten, door slimme keuzes te maken: waar wordt een verhoging van de prijs het minst gevoeld door supporters? We zijn ons absoluut bewust wat supporters van de prijzen vinden.”
Rienks reageert in magazine Ajax Life nog veel uitgebreider op diverse vraagstukken over catering in de Johan Cruijff Arena. Dat doet ze in onze snackspecial, die vanaf vrijdag bij onze leden op de deurmat valt.
Wil jij het magazine ook ontvangen en profiteren van nog veel meer voordelen van een lidmaatschap? Sluit je dan snel aan bij Supportersvereniging Ajax.
Sluit je aan bij onze ruim 135.000 leden. Samen staan we achter Ajax. Omdat SV Ajax opkomt voor jouw belangen ben je nog meer met Ajax verbonden.
* Prijzen lidmaatschappen verschillen per leeftijdsgroep en aantal leden per gezin.
Voorrang bij kaartverkoop
Tijdens evenementen dichtbij spelers
Heel veel korting, acties en prijzen!
© 2024 ajaxlife.nl – Powered by TRES