In het nieuwe jaar gaat het toch al vaak over (teveel) eten en drinken, dus stelden we onze leden vragen over de catering in het stadion bij thuiswedstrijden van Ajax. Suggesties mochten ook: ‘Als vrouw wil ik betere wijn.’
In totaal vulden 626 leden de gehele online vragenlijst in en liefst 46 procent van deze groep heeft een seizoenkaart. Dat is fijn, want zij kunnen daadwerkelijk hun mening geven over eten en drinken rond thuisduels: ze zijn er vaak. Meer dan de helft van de respondenten is gemiddeld meer dan acht keer per seizoen aanwezig, 93 procent van de totale groep haalt iets bij de cateringpunten.
De ondervraagde groep is redelijk verdeeld over het stadion, de meesten hebben een kaart op Zuid tweede ring en het minste aantal leden op West eerste ring, simpel gesteld de hoofdtribune.
Interessant is de groep van 7 procent die nooit iets koopt bij de catering. Belangrijkste redenen dit niet te doen zijn de prijzen, de wachttijden en het aanbod.
Besteding
Op de tribune zie je best vaak supporters langs schuiven met kartonnetjes, gevuld met bekers. Bier (of soms fris) halen voor je maten is in stadions een goed gebruik. Ons onderzoek toont aan dat supporters die met vrienden naar het stadion gaan vaak meer geld over hebben voor eten en drinken. Zelfs meer dan 20 euro per wedstrijd.
Zo’n 15 euro is voor de grootste groep het maximale bedrag dat ze willen uitgeven. Op eerste ring West zitten best wat big spenders: sommigen zijn bereid meer dan 25 euro te besteden aan eten en drinken.
Moment
Zo’n 90 procent haalt vóór de wedstrijd iets. Logisch, en de uitleg van leden is dat ook: “Het is dan nog vrij rustig. In de pauze is het giga-druk.” En: “Dan kan ik daarna voetbal kijken, want daar kom ik voor.”
Het moment van versnaperingen halen is één, interessanter wordt het als we inzoomen op de prijs, de kwaliteit, de hygiëne en de service. Voor de volledigheid eerst de resultaten in één tabel:
Prijzen | Kwaliteit | Hygiëne | Service | |
Zeer | 0% | 2% | 3% | 4% |
Goed | 8% | 52% | 70% | 57% |
Niet goed, | 31% | 36% | 17% | 29% |
Slecht | 42% | 8% | 1% | 6% |
Zeer | 17% | 1% | 0% | 2% |
Weet niet, | 1% | 1% | 8% | 1% |
Prijzen
Op Zuid eerste ring is de onvrede over de prijzen het grootst. In de open antwoorden die de ondervraagde supporters konden geven, komen de (te hoge) prijzen vaak terug als punt van kritiek. Een van de reacties: “Bijna 7 euro voor een halve liter bier en bijna 5 euro voor een halve liter frisdrank zijn oplichtingsprijzen voor een wedstrijdje Ajax kijken. Dit betaal je nergens, zelfs niet in een pretpark.” Een andere supporter stelt: “De Arena hanteert Schipholprijzen. Je reinste geldklopperij.”
Kwaliteit
De kwaliteit van het gebodene vindt men – globaal gesteld – redelijk tot goed. Eén supporter stelt met de nodige realiteitszin: “Het blijft natuurlijk altijd lastig een stadion te cateren. Maar ga eens kijken in de Verenigde Staten. Daar lukt het wel wat meer variatie en vooral meer kwaliteit te verkopen. Het is bij ons zo beperkt, kaal en treurig. Gezond wordt het nooit, maar ook van een hamburger of een hotdog kun je een feestje maken.”
Bijna de helft van de leden heeft geen behoefte aan gezondere producten op het menu, alhoewel een derde wél iets anders zou willen dan snacks en fastfood. Bijvoorbeeld: “Een broodje gezond, iets vegetarisch, misschien fruitsalades?” Ook genoemd: halal.
Hygiëne
De hygiëne bij de verkooppunten is behoorlijk in orde. Over de service is 57 procent tevreden en beoordeelt dit als ‘goed’. Een positieve reactie over het personeel: “Iedereen is vriendelijk, maar het duurt soms wel heel lang om iets te drinken te halen. Vooral in de rust.” Anderen vinden de onervarenheid en het inefficiënte werken van de vaak jonge medewerkers een probleem, lezen we in de open antwoorden. Bij service hoort ook de wachttijd. Desgevraagd vinden leden een gemiddelde wachttijd van rond de vijf minuten nog acceptabel.
App
Over wachttijden gesproken: 60 procent van de leden zou een app om mee te bestellen zeker overwegen. Daarmee worden de wachtrijen wellicht korter, maar veel hangt natuurlijk af van de snelheid van het serveren. “Als de bediening dan vlot verloopt bij afhalen, dan maak ik er gebruik van. Als ik voor het afhalen ook een kwartier of 20 minuten kwijt ben, dan hoeft het niet,” is een van de terechte conclusies.
Samenvattend geven onze leden gemiddeld een 6,6 voor de catering in de Johan Cruijff Arena. Er is dus ruimte voor verbetering, kunnen we zeggen.
Sluit je aan bij onze ruim 135.000 leden. Samen staan we achter Ajax. Omdat SV Ajax opkomt voor jouw belangen ben je nog meer met Ajax verbonden.
* Prijzen lidmaatschappen verschillen per leeftijdsgroep en aantal leden per gezin.
Voorrang bij kaartverkoop
Tijdens evenementen dichtbij spelers
Heel veel korting, acties en prijzen!
© 2024 ajaxlife.nl – Powered by TRES