Het is in Nederland zo geregeld dat de topclubs het grootste percentage van de televisiegelden krijgen, terwijl de kleintjes het met minder moeten doen. Ajax is best voor een gelijkere verdeling, maar de club wil in ruil daarvoor wel meer invloed op het vermarkten van de internationale mediarechten.
Het uitzenden van voetbal op televisie levert uiteraard geld op. Dit geld wordt vervolgens weer in verschillende percentages – die op basis van de ranglijst zijn bepaald – verdeeld over alle eredivisieclubs. Zo krijgen de topclubs als Ajax, PSV en Feyenoord het meest, terwijl de clubs onderaan de ranglijst een lager bedrag krijgen uitgekeerd.
De naamsbekendheid van de eredivisie wordt in het buitenland echter steeds kleiner. De competitie is namelijk in steeds minder landen zichtbaar. Als de eredivisie al over de grens wordt uitgezonden, dan is dat slechts op kleine zenders. Dit is weer nadelig voor de Nederlandse clubs, zeker als zij net als Ajax internationaal willen groeien.
Ajax zou best meer invloed willen hebben op de keuze waar de eredivisie wordt uitgezonden, maar de Nederlandse clubs hebben vooralsnog geen inspraak op het vermarkten van de buitenlandrechten. Dit gebeurt nu nog door het managementbureau IMG, dat de mediarechten tot de zomer van 2022 in handen heeft.
Als de buitenlandrechten na die periode vrijkomen, wil Ajax dat deze in handen komen van de clubs zelf. Daar tegenover stelt de regerend landskampioen weer een gelijkere verdeling van de tv-gelden voor. Dit moet de ontevredenheid bij de kleinere clubs over de grote inkomstenverschillen wegnemen.
Dit alles lezen we in het NRC, waarin Ajax’ commercieel directeur Menno Geelen wordt geïnterviewd. Hij is bereid om namens Ajax een groot deel van de tv-inkomsten in te leveren. “Wij denken dat de clubs in staat moeten zijn dit goed te maken. Het ondernemingsrisico ligt dan bij de topclubs. De middenmoot en het rechterrijtje krijgen de zekerheid van meer geld,” zo legt Geelen uit.
Het opbouwen van naamsbekendheid in het buitenland levert op de korte termijn wellicht minder geld op, maar Geelen vindt zichtbaarheid nog altijd belangrijker dan de financieel aantrekkelijkere verkoop van de mediarechten aan kleinere platformen. “Door die mindere zichtbaarheid hol je de eredivisie op de lange termijn uit.”
En dus wil Ajax na 2022 meer zeggenschap over het vermarkten van de buitenlandrechten. De club is ervan overtuigd dat het de eredivisie internationaal meer kan laten groeien, waar uiteindelijk heel het Nederlandse voetbal profijt van heeft.
Sluit je aan bij onze ruim 135.000 leden. Samen staan we achter Ajax. Omdat SV Ajax opkomt voor jouw belangen ben je nog meer met Ajax verbonden.
* Prijzen lidmaatschappen verschillen per leeftijdsgroep en aantal leden per gezin.
Voorrang bij kaartverkoop
Tijdens evenementen dichtbij spelers
Heel veel korting, acties en prijzen!
© 2024 ajaxlife.nl – Powered by TRES