Met meer dan 135.000 leden staan we achter Ajax!
Nieuws

Geelen: ‘Klassieke logo geweldige kans nieuwe generaties te inspireren’

Ajax gaat het klassieke logo herinvoeren, zoals dat werd gebruikt tot en met het seizoen 1990/1991. Daarmee geeft de club gehoor aan een langgekoesterde wens van een meerderheid van de achterban. Algemeen directeur Menno Geelen licht het bejubelde besluit toe.

17 november 2024 - 07:42
Logomen800 (1)
Wat is-ie mooi, hè? © De Brouwer

De aanhouder wint! Bijna twintig jaar nadat fanatieke Ajacieden de campagne ‘Geef Ajax zijn gezicht terug’ lanceerden in 2005, is de kogel eindelijk door de kerk. Of om de typeringen van de werkgroep uit 2014 te citeren: de ‘vormeloze kop’ maakt met ingang van seizoen 2025/2026 plaats voor het ‘mythische karakter’.   

Aan draagvlak ontbrak het al die jaren niet. Zo stemde ruim 88 procent van 5500 Ajacieden in 2005 voor de terugkeer van ‘die ouwe’ bij een internetpoll van Supportersvereniging Ajax. Daarna voerden we twee keer een representatiever onderzoek uit onder onze leden, in 2014 en 2021.

Daaruit bleek dat de behoefte van de terugkeer van het klassieke logo sterk was toegenomen in de tussenliggende jaren: van 63 procent naar 72 procent. Cijfers die uiteraard werden gedeeld met de Ajaxdirecties.    

Menno, waarom is dit het juiste moment om de terugkeer van het klassieke logo bekend te maken?
“Een grote groep supporters heeft al jarenlang de wens van de terugkeer van het klassieke logo. Het 125 jaar-jubileum leek ons het perfecte moment supporters en onszelf de terugkeer van het klassieke logo cadeau te doen.”

“Daarnaast hebben we de ambitie om binnen de club het Ajax-DNA zoveel mogelijk centraal te zetten. Het terugbrengen van het klassieke logo staat ook symbool voor die ambitie. Het is een eerbetoon aan ons rijke verleden, maar ook een inspiratiebron voor de toekomst.”

Aanbevolen
Welkom terug, ouwe!

Heeft Ajax ook gekeken naar andere ontwikkelingen in het voetbal? De logo’s van Juventus en Internazionale zijn de laatste jaren juist moderner geworden, terwijl De Graafschap is teruggegaan naar het verleden.
“Het is wat dat betreft niet anders dan op het veld. We kijken naar wat andere clubs doen, maar we gaan altijd uit van onze eigen kracht en identiteit. We zien het klassieke logo als een geweldige kans om nieuwe generaties te inspireren met onze 125 jaar lange historie en unieke identiteit.”

“De keuze om terug te grijpen op een klassiek logo, is er juist eentje voor de toekomst. Het is een eerbetoon aan de rijke historie en een bekrachtiging van onze ambitie voor de toekomst. Een toekomst die leunt op alles wat we zo mooi vinden aan onze club. Of zoals onze trainer Francesco Farioli het laatst zo mooi zei: without history, there’s no future.”

Gaan we terug naar het oorspronkelijke klassieke logo of komen er kleine aanpassingen?
“We gaan terug naar het exacte logo zoals toen. Dus ook zonder de drie sterren. De drie sterren komen natuurlijk wel op ons shirt, boven het klassieke logo.”

Het volledige interview met Geelen lees je in de volgende editie van ons magazine Ajax Life, die vrijdag 29 november verschijnt. Daarin gaat Geelen uitgebreider in op de terugkeer van het klassieke logo. Het magazine ook ontvangen? Word dan snel lid!

Aanbevolen
SV Ajax meer dan verheugd over terugkeer klassieke logo

Word vanaf €15,-* lid tot einde seizoen 2024/2025

Sluit je aan bij onze ruim 135.000 leden. Samen staan we achter Ajax. Omdat SV Ajax opkomt voor jouw belangen ben je nog meer met Ajax verbonden.

* Prijzen lidmaatschappen verschillen per leeftijdsgroep en aantal leden per gezin.

Extra voor leden

  • Voorrang bij kaartverkoop

  • Tijdens evenementen dichtbij spelers

  • Heel veel korting, acties en prijzen!

Lid worden >