Wat bedoel je eigenlijk wanneer je zegt dat Ajax een levensstijl is? Voor de nieuwste editie van ons magazine Ajax Life – een lifestyle-editie – gingen we op zoek naar het antwoord op die prangende vraag.
Ajacied zijn als levensstijl. Je kunt er alle kanten mee op. De een bedoelt er misschien mee dat hij naar alle wedstrijden gaat en een hondstrouwe supporter is. Een ander dat hij zijn clubtrots uitdraagt via zijn kleding, tatoeages of de inrichting van zijn huis. Voor weer een ander is het meer een mentaliteit: zelfverzekerdheid, branie en brutaliteit.
Een levensstijl wordt veelal gedefinieerd als een historisch bepaalde, zelf opgelegde norm. Een streven. Een uiteenzetting erover is vrijwel per definitie subjectief en persoonlijk, maar je kunt proberen er iets universeels over te zeggen. Ajax is een lifestyle als het Ajacied-zijn mede bepaalt welke keuzes je maakt in het leven, op welk vlak dan ook.
De gouden jaren zeventig speelden een belangrijke rol. © AFC Ajax
Om een vinger te krijgen achter de ontwikkeling van Ajax als levensstijl, gaan we terug in de tijd. De club zette belangrijke stappen in het verkrijgen van een eigen identiteit tijdens de Eerste Wereldoorlog. De Engelse trainer Jack Reynolds legde vanaf 1915 de fundamenten voor wat we nu de huisstijl van Ajax noemen.
Dan hebben we het over aanvallend en verzorgd voetbal, gebaseerd op technisch kunnen en een snelle balcirculatie, daarbij gebruikmakend van de ruimte op de vleugels. Ajax stond voor de aanval en voor het nieuwe.
In die periode wilden steeds meer supporters voor het eerst laten zien dat ze voor Ajax waren. We weten uit de verslaggeving dat Ajaxaanhangers in 1918, toen de eerste landstitel in zicht kwam, hun eigen merchandise ontwierpen: vlaggen, linten, spandoeken en bloemen van rood-wit papier op dameshoeden.
In het kampioenselftal van dat jaar speelde met Jan de Natris de eerste echte publiekslieveling en proto-Ajacied. Een jongen met bravoure en branie. Hij veranderde waarschijnlijk de manier van denken van supporters: liever een ongrijpbaar briljantje dan een werkpaard, liever een moeilijke jongen die iets exceptioneels kan dan kneedbare middelmaat.
Ook op sociale media probeert Ajax vernieuwend te zijn. © AFC Ajax
Zo zijn er meer historische sleutelmomenten geweest. In het volledige verhaal lees je bijvoorbeeld ook terug hoe het komt dat Ajax veelal bekend kwam te staan als een ‘Jodenclub’. En op welke wijze het gouden Ajax van de jaren zeventig een belangrijke bijdrage leverde aan Ajax als levensgevoel, waarbij het enorm hielp dat de verrichtingen voor het eerst te volgen waren via televisie en in op jongeren gerichte tijdschriften.
Ajax zocht altijd naar vernieuwing. Van de commerciële exploitatie van het voetbal, tot de eerste skyboxen en de steeds belangrijker wordende rol van sociale media. Het heeft allemaal bijgedragen aan de identiteit en kernwaarden van de club.
In het volledige verhaal proberen we tot een antwoord te komen op de vraag in hoeverre Ajax een levensstijl is. De Ajax Lifestyle ploft vanaf vrijdag bij onze leden op de mat. Het magazine ook ontvangen? Word dan snel lid! Een lidmaatschap tot het einde van het seizoen scoor je nu voor 14 euro.
Sluit je aan bij onze ruim 135.000 leden. Samen staan we achter Ajax. Omdat SV Ajax opkomt voor jouw belangen ben je nog meer met Ajax verbonden.
* Prijzen lidmaatschappen verschillen per leeftijdsgroep en aantal leden per gezin.
Voorrang bij kaartverkoop
Tijdens evenementen dichtbij spelers
Heel veel korting, acties en prijzen!
© 2024 ajaxlife.nl – Powered by TRES