Ajax ging woensdag weer eens de wereld over. Ditmaal niet vanwege een sportief hoogstandje op het voetbalveld, maar omdat de club een rol speelde in de Amerikaanse hitserie Ted Lasso. Menno Geelen legt uit hoe deze bijzondere samenwerking tot stand is gekomen.
Voor wie het heeft gemist: Ted Lasso is momenteel zo’n beetje de grootste serie in Amerika. De show trekt een miljoenenpubliek en kreeg vorig seizoen liefst acht grammy’s. Dat is best uniek. In de serie draait het allemaal om de fictieve voetbalclub AFC Richmond en diens coach Ted Lasso.
Het derde seizoen is inmiddels volop gaande. In aflevering zes speelt Ajax een grote rol. AFC Richmond brengt namelijk een bezoek aan de Johan Cruijff Arena voor een oefenwedstrijd tegen onze club. Die wordt door de Amsterdammers overigens met 5-0 gewonnen. De opnamen hiervoor werden vorig jaar al gemaakt, maar woensdag was de aflevering voor het eerst te zien op Apple TV.
Hoe zit dat precies? Menno Geelen legt het uit in de Pak Schaal Podcast. “Apple TV is serieus heel professioneel. Anderhalf jaar geleden benaderden ze ons om mee te denken voor een Ajax en Amsterdam aflevering. Ze hadden onze marketingactie gezien waarbij de schaal werd omgesmolten en wilden graag met ons samenwerken,” verklaart de commercieel directeur.
Voor Ajax betekende het een unieke mogelijkheid om nog maar eens aan zijn naamsbekendheid in Amerika te werken. “Voor ons zijn dit soort kansen cruciaal,” vervolgt Geelen. “Amerika is voor ons een belangrijke markt, ook met de komst van het WK. De eredivisie wordt in het buitenland slecht bekeken, dus moeten we zelf creatief zijn om relevant te blijven in het buitenland.”
De clubs uit de Premier League betaalden er geld voor om in Ted Lasso voor te komen, maar Ajax heeft er zelfs aan verdiend. De makers van de show wilden de Amsterdamse club namelijk graag in de serie hebben. “Voor ons dus een win-win situatie,” weet Geelen. “Misschien hadden we het ook gratis wel gedaan, want wat betreft exposure is het geweldig. Maar dit was natuurlijk nog beter. Nu hebben we de bekendheid én geld verdiend.”
Als supporter vindt Geelen het soms lastig om met marketingcampagnes bezig te zijn wanneer de prestaties op het veld tegenvallen. De volgende wedstrijd winnen, is dan immers het belangrijkst. Toch benadrukt hij het belang om strategisch naar de lange termijn te blijven kijken. Daarbij is naamsbekendheid in Amerika heel belangrijk.
Even terug naar de serie. Welke Ajaxelementen zien we eigenlijk terug in de betreffende aflevering? “Met Amsterdam, Johan Cruijff, totaalvoetbal, Bob Marley en zelfs André Hazes hebben we mooie dingen kunnen toevoegen. Je moet het intern allemaal goed afstemmen en veel contracten afsluiten, maar als ik het zo zag, dan was het wel de moeite waard,” besluit Geelen.
Sluit je aan bij onze ruim 135.000 leden. Samen staan we achter Ajax. Omdat SV Ajax opkomt voor jouw belangen ben je nog meer met Ajax verbonden.
* Prijzen lidmaatschappen verschillen per leeftijdsgroep en aantal leden per gezin.
Voorrang bij kaartverkoop
Tijdens evenementen dichtbij spelers
Heel veel korting, acties en prijzen!
© 2024 ajaxlife.nl – Powered by TRES