Ajax arriveerde woensdagavond in stijl bij de Vodafone Arena van Besiktas. Een prachtige matzwarte spelersbus in Marley-stijl, inclusief ‘three little birds’ op de zijkanten van de veelwieler. We spreken commercieel directeur Menno Geelen over het idee en de uitvoering.
Allereerst moet een misverstand uit de weg. De Marley-spelersbus was geen opgestoken middelvinger naar de Uefa, vanwege het afkeuren van de drie vogeltjes op het Europese shirt. “Nee, zeker niet,” reageert Geelen op die suggestie. “De Uefa heeft heldere regels. Wij hebben ons daaraan te houden. Of we het er nou mee eens zijn of niet, we conformeren ons eraan.”
“Het staat ons echter wel vrij om buiten het veld dingen te doen en die ruimte pakten we,” vervolgt Geelen tegenover Ajax Life. “We misten de vogeltjes woensdagavond, maar vooral de supporters. In het filmpje eerder die ochtend, lieten we blijken dat ook als ze er niet bij zijn, we weten dat ze er tóch zijn. De vogeltjes konden we daar mooi voor gebruiken.”
Geelen vertelt enorm veel positieve reacties te hebben ontvangen op de spelersbus die door de straten van Istanbul reed. Logischerwijs eerst van de spelers en de staf, maar nadat de beelden van de bus op socials verschenen, ging het helemaal los. “Het voelde geweldig om zo bij het stadion aan te komen, al was het maar een klein stukje rijden.”
“Het idee komt echt in teamverband tot stand,” legt Geelen uit. “Dat klinkt cliché, maar zo gaat het echt. Creatieve collega’s van marketing en media komen geregeld samen om dingen te bedenken, te toetsen en nog beter te maken. Heel veel plannen sneuvelen, maar gelukkig komt er ook veel tot uitvoer.”
Kledingsponsor Adidas speelde ook een grote rol, een partner waar Ajax al heel lang mee werkt. “We bespreken en ontwikkelen deze trajecten samen. De input van Adidas is cruciaal, omdat je zoiets echt samen moet doen. Het media- en marketingteam en Adidas krijgen de vrijheid, omdat we weten dat ze zelf heel kritisch zijn. De ideeën komen dan onder anderen bij mij. Dan moet je soms dingen schrappen of aanpassen, maar meestal is het gewoon al heel goed.”
Een tof idee is één, maar dan de uitvoering nog. We vragen Geelen in hoeverre zoiets dan nog een uitdaging is. “Ja, nou, dat is stiekem nog best veel geregel. Alles moest in Istanbul gebeuren. Van bussen regelen, tot eerst zwart wrappen op de dag voor de wedstrijd. En dan de nacht voor matchday moeten de vogeltjes erop en worden de foto’s gemaakt.”
Nadat de spelersbus zijn kostbare lading had afgeleverd bij het stadion kon het Marley-shirt voor het eerst over de schouders in de Champions League. Daar was de commerciële man van Ajax vanzelfsprekend heel goed over te spreken. “Ja, natuurlijk! Bij de loting in augustus zagen we al dat Sporting en Dortmund lastig zouden worden, qua kleurgebruik. De Europese vuurdoop werd dus Besiktas-uit. Dat we al geplaatst waren en dus meer vrijheid hadden om ook wat aandacht aan dit soort marketing te besteden was uiteraard een ontzettend fijn gelukje!”
Arriving in style ☑️ https://t.co/iopc1lf9dV pic.twitter.com/dYiElYoLMJ
— AFC Ajax (@AFCAjax) November 24, 2021
Sluit je aan bij onze ruim 135.000 leden. Samen staan we achter Ajax. Omdat SV Ajax opkomt voor jouw belangen ben je nog meer met Ajax verbonden.
* Prijzen lidmaatschappen verschillen per leeftijdsgroep en aantal leden per gezin.
Voorrang bij kaartverkoop
Tijdens evenementen dichtbij spelers
Heel veel korting, acties en prijzen!
© 2024 ajaxlife.nl – Powered by TRES