Voetbal voor lege tribunes doet bijna pijn aan de ogen. Daarom bedachten ze in Duitsland een oplossing. Borussia Mönchengladbach kwam op het idee om de lege stoelen op te vullen met kartonnen poppen van supporters. Het is de bedoeling dat de Nederlandse profclubs dit idee met ingang van volgend seizoen gaan overnemen.
Op het gebied van inventief voetbal hebben de Duitsers vaak een streepje voor. De Bundesliga was de eerste competitie waar de bal tijdens de coronacrisis weer ging rollen. Dat het idee voor een stukje supportersbeleving in lege stadions van onze oosterburen komt, is dus niet zo gek.
In Gladbach zitten er iedere thuiswedstrijd zo’n 20.000 supporters op de tribune. Geen echte fans van vlees en bloed natuurlijk, want die mogen voorlopig nog niet naar binnen. Het gaat hier om kartonnen borden met daarop afbeeldingen van de Duitse supporters. De Gladbach-fans konden deze voor twee tientjes aanschaffen en laten plaatsen in het stadion.
Het is de bedoeling dat deze vorm van extra ‘sfeer’ ook Nederland wordt geïntroduceerd, alleen wordt er hier een schepje bovenop gedaan. Drukkersbedrijf Zpress gaat vanaf aankomende vrijdag gepersonaliseerde kunststofpoppen verkopen op de website Pop-upfan.com. Supporters kunnen zo’n pop – gekleed in clubkleuren – vanaf twintig euro laten maken om de lege stadionstoeltjes mee op te vullen.
“We denken de voetbalwereld vanaf aankomende vrijdag enigszins te kunnen gaan verrassen,” aldus algemeen directeur Alex Klein tegenover Voetbal International. “We hebben een professionele inhaalslag gemaakt met de poppen van kunststof in plaats van karton. De mogelijkheden zijn onbeperkt.”
Maar er zijn ook alternatieven voor meer sfeer. Zo worden de fans in Spanje middels intelligente software geprojecteerd op de lege tribunes. Verder worden er ook steeds meer wedstrijden voorzien van stadiongeluid. “De Eredivisie CV is met dat virtuele verhaal bezig, maar wij werken al dertig jaar voor meer dan 25 betaald voetbalclubs, dus ze weten wie wij zijn en wat we kunnen betekenen.”
Het klinkt in ieder geval als een ludiek idee, maar er zitten nog wel een paar kleine haken en ogen aan het hele verhaal. “Alles gaat geautomatiseerd, maar we zetten een moderator bij de printer neer om te checken of er geen aanstootgevend beeld voorbij komt. Als er in de Arena een pop binnenkomt met een Feyenoordshirt, zal dat niet met gejuich worden ontvangen. Er is dan ook geen restitutierecht en de pop wordt vernietigd.”
De poppen vormen nog maar het begin van de grootste plannen die Zpress heeft. “Als de poppen straks in de stadions staan willen we met een soort kisscam komen, zodat hele gezinnen ook in de rust aan de buis gekluisterd blijven om te kijken of hun pop in beeld komt. Zo zijn er hele leuke dingen te bedenken,” sluit Klein af.
Sluit je aan bij onze ruim 135.000 leden. Samen staan we achter Ajax. Omdat SV Ajax opkomt voor jouw belangen ben je nog meer met Ajax verbonden.
* Prijzen lidmaatschappen verschillen per leeftijdsgroep en aantal leden per gezin.
Voorrang bij kaartverkoop
Tijdens evenementen dichtbij spelers
Heel veel korting, acties en prijzen!
© 2024 ajaxlife.nl – Powered by TRES