Ook al ben je Ajacied in hart en nieren, niet iedereen gaat tegenwoordig vol goede moed zitten – of staan – als er wordt afgetrapt. De Amsterdam Arena stroomt lang niet altijd vol, steeds vaker wordt een wedstrijd gemist wegens andere bezigheden. En toch trekt Heracles-uit meer tv-kijkers dan PSV - Feyenoord.
Bij de topper in Eindhoven stond de koppositie op het spel, terwijl Ajax volgde en nog steeds volgt op een achterstand van vijf punten. Dat is best heftig na zes speelronden, maar er zijn wel vaker clubs uit de startblokken geschoten om daarna terug te vallen. Dat merken we vanzelf wel.
Des te gekker is het desondanks dat Heracles - Ajax met 496.000 kijkers ongeveer een hele Arena meer kijkers trok dan PSV - Feyenoord. De teller bleef halverwege de middag hangen op 449.000 liefhebbers die hun kijkbuis afstemden op het voetbalkanaal van Fox Sports.
Het is verder een beetje moeilijk inschatten hoeveel mensen via bijvoorbeeld een illegale stream keken en wie weet zat de kantine van de plaatselijke voetbalclub wel vol met liefhebbers, maar toch. Dit zijn officiële aantallen en het valt op z'n minst opmerkelijk te noemen dat Ajax hoger scoort.
Wel is het zo dat Ajax ook doordeweeks net zo goed meer kijkers trok dan Feyenoord. Zowel Ajax als Feyenoord wonnen hun Europese wedstrijd. Van Panathinaikos - Ajax waren ruim 1,2 miljoen tv-kijkers getuige, twee uurtjes eerder trok Feyenoord - Manchester United 1,1 miljoen kijkers.
Dit vertelt twee dingen: Ajax is gewoon net iets populairder dan Feyenoord en voetbal wordt op het open kanaal beter bekeken dan op een zender waarvoor moet worden betaald. Helemaal nieuw is dit gegeven niet; in mei 2015 bleek al eens dat de kijkcijfers van Fox tegenvallen. Slechts Ajax scoort aardig en zelfs dan wordt het beoogde aantal supporters niet eens bereikt.
Wat dat betreft is het aardig om te weten dat hoofdsponsor Ziggo met Max Verstappen wel een kijkcijferkanon heeft. Verstappen gooit dit seizoen hoge ogen in de Formule 1 en zorgt met een spectaculaire rijstijl en veel inhaalacties voor de nodige sensatie.
De Grand Prix van Singapore werd verreden tegelijk met PSV - Feyenoord en trok met 712.000 kijkers een publiek dat anderhalf keer zo groot was. Stof tot nadenken, zullen we maar zeggen. Ziggo trekt wellicht ook meer F1-kijkers door een van zijn sportkanalen gratis aan te bieden bij abonnees.
Het zou, gebaseerd op bovenstaande cijfertjes, zomaar een voorzichtige conclusie kunnen zijn: hoe gemakkelijker en goedkoper het is om te kijken, des te groter je publiek. Het wordt daarom interessant of ontwikkelingen bij KPN de kijkcijfers van Fox Sports kunnen opkrikken.
Sluit je aan bij onze ruim 135.000 leden. Samen staan we achter Ajax. Omdat SV Ajax opkomt voor jouw belangen ben je nog meer met Ajax verbonden.
* Prijzen lidmaatschappen verschillen per leeftijdsgroep en aantal leden per gezin.
Voorrang bij kaartverkoop
Tijdens evenementen dichtbij spelers
Heel veel korting, acties en prijzen!
© 2024 ajaxlife.nl – Powered by TRES