Eén ding kunnen we zeggen als het gaat om de meningen over het Ajaxlogo: de Ajaxsupporters zijn consequent. In 2014 was een meerderheid voor het klassieke logo en dat is anno 2021 nog steeds zo. Het SV Ajax Ledenpanel heeft gesproken.
Om het echt scherp te hebben: SV Ajax onderzocht met het bureau Ruigrok of supporters een voorkeur hebben voor het klassieke logo (dat de club voerde vanaf 1928) of het huidige logo (vanaf 1992).
De eerste twee logo’s van de club, met een voetballer in een rood-wit gestreept shirt (denk aan Sparta) en later in het welbekende Ajaxshirt met zwarte kousen, zijn buiten het onderzoek gelaten. De onderzochte groep is 18 jaar en ouder en lid van de Supportersvereniging Ajax. Een deel is ook seizoenkaarthouder.
Een meerderheid is dus nog steeds voor het klassieke logo. De opinie verschilt en beetje per leeftijd, maar gemiddeld genomen is 71 procent anno 2021 liefhebber van het klassieke logo. Dat was in 2014 nog 63 procent.
Opvallend: seizoenkaarthouders zijn in grotere getale vóór het beeldmerk dat in 1992 wijzigde: 78 procent neigt naar de klassieke variant. Check onderaan de tabel voor de details.
Opvallend: seizoenkaarthouders zijn in grotere getale vóór het beeldmerk dat in 1992 wijzigde
Tijden en sentimenten zijn in zeven jaar op sommige vlakken wél veranderd. Het grootste verschil in de belevingswereld van supporters is dat Ajax dit seizoen het klassieke logo op het thuisshirt heeft gezet. Daarmee eert de club haar eigen roemrijke historie, omdat een halve eeuw geleden een gouden Ajax aan een ongekende trilogie begon in de Europa Cup 1.
De club laat met deze actie tevens zien dat het ‘oude’ logo prima gebruikt kan worden - ook op textiel of anderszins, een van de redenen het beeldmerk in 1992 te versimpelen en op te frissen.
In 2014 was de sfeer anders dan nu. In februari dat jaar roerde de AFCA Supportersclub zich met de campagne ‘Geef Ajax zijn gezicht terug’. Reden toentertijd voor onze vereniging om grondig te onderzoeken welk logo onder de achterban de voorkeur geniet.
Volgens de voorzitter Daniel Dekker toonde de uitslag aan dat leden van SV Ajax een goed gevoel voor clubhistorie hebben. “We hechten altijd aan het verleden. De toekomst vieren is in het voetbal feitelijk onmogelijk.”
“Die ouwe moet gewoon terug! Dat is de echte!” is een van de reacties van de leden. “Ajax is meer dan die paar lijntjes van het nieuwe logo, het ziet er niet uit. Het oude logo straalt karakter uit!”
Maar ook de andere kant is te horen: “Ik vind het nieuwste logo beter passen bij de moderne vormgeving van nu. Moderne shirts, stadion, merchandise... Op het nieuwe shirt contrasteert het oude logo enorm, vind ik. Niet lelijk, maar ook niet direct passend.”
Voor SV Ajax is door dit onderzoek nogmaals bevestigd dat een meerderheid het klassieke logo wil. “Maar om dat klassieke logo voor altijd weer terug te krijgen, zoals het hoort, moet er nog veel water door de Amstel,” weet Fabian Nagtzaam, directeur-bestuurder.
“Toch zijn de enorme populariteit van het huidige thuisshirt en de uitkomsten van dit onderzoek belangrijk om de beslissers binnen de club te overtuigen. En we zullen niet nalaten dat te doen waar het kan.”
Leeftijd | Pro-klassiek | Pro-huidig | Neutraal |
18 t/m 24 | 72%/72% | 14%/11% | 15%/17% |
25 t/m 34 | 64%/67% | 25%/19% | 09%/14% |
35 t/m 44 | 71%/68% | 15%/14% | 12%/18% |
45 t/m 54 | 82%/54% | 14%/28% | 04%/18% |
55 en ouder | 70%/52% | 24%/34% | 05%/15% |
(Tussen de 10 en 3 procent van de leden in diverse leeftijdsgroepen wilde in 2021 een geheel nieuw logo. Vandaar dat niet alle totalen op 100 uitkomen.)
Sluit je aan bij onze ruim 135.000 leden. Samen staan we achter Ajax. Omdat SV Ajax opkomt voor jouw belangen ben je nog meer met Ajax verbonden.
* Prijzen lidmaatschappen verschillen per leeftijdsgroep en aantal leden per gezin.
Voorrang bij kaartverkoop
Tijdens evenementen dichtbij spelers
Heel veel korting, acties en prijzen!
© 2024 ajaxlife.nl – Powered by TRES