Sorry, maar het is tijd voor een ouderwetse rant. Dat moet soms, het lucht op en daarna gaan we vrolijk verder. Ik wil het met jullie hebben over de verschrikkelijke koppen rondom Ajax die over internet vliegen. Puur bedoeld om jullie erop te laten klikken. Trap er nou niet langer in!
Gelijk even een voorbeeldje, dat maakt mijn ergernis compleet. Hopelijk herkennen jullie deze nare praktijken. Lucas Andersen doet met Jong Denemarken mee aan de Olympische Spelen. Wat voor bericht zie je dan verschijnen? 'Deelname aan Spelen lonkt voor bij Jong Ajax begonnen Deen'.
Euhm, zijn we soms massaal gek geworden? Het slaat nergens op, maar de achterliggende gedachte snap ik wel. Het is de Ajaxfactor, simpel zat. Ik bedoel niet dat een club de vraagprijs met 3 miljoen euro omhoog gooit, wel dat op een bericht over Ajax simpelweg vaker wordt geklikt. Veel vaker.
Je komt omschrijvingen tegen als mogelijk Ajaxtarget, of ex-Ajaxtarget. Dat gaat om iemand die ooit aan Ajax is gelinkt. Dit kan in het vaagste blaadje of plaatselijke sufferdje zijn geweest, in feite doet het er niet eens toe. Zolang je maar iemand, liefst een zo onbekend mogelijke speler, aan Ajax kunt koppelen. Des te groter de winst als het verkeer naar je website omhoog schiet. Clickbait heet dat, met een fancy woord.
Als je een kop zo vaag mogelijk maakt, rondom iets over Ajax, weet je als schrijver zeker dat er wordt geklikt. Voordat de pagina klaar is met laden, heb je als 'klikker' alleen vaak al spijt. Ben je er toch weer ingetuind. Een tel later staat je klik geregistreerd, komen er drie grote advertenties in beeld en worden er centjes verdiend. Sommige websites zijn op basis hiervan miljoenen waard, geen grap.
Als je er oud-Ajacied in Bulgarije van maakt, ben je toch benieuwd om wie het nou gaat.
Ander voorbeeldje: 'Roda JC gooit lijntje uit naar pijlsnelle oud-Ajacied in Bulgarije'. Dit is ook een beproefde tactiek. Als je opschrijft dat het om Jody Lukoki gaat, haal je waarschijnlijk je schouders op. Als je er oud-Ajacied in Bulgarije van maakt, ben je toch benieuwd om wie het nou gaat. Niet iedereen weet dat Lukoki het shirt draagt van zijn droomclub Ludogorets.
Maar toch, het zijn vaak berichten van niets. De advertenties nemen meer ruimte in beslag dan de drie alineaatjes tekst en als je het artikeltje hebt gelezen, zou je de laatste halve minuut van je leven gewoon graag terug willen. Je zou niets missen als je dit lekker aan je voorbij had laten gaan.
Kijk, ik hou ook van originele koppen boven een verhaal en die kunnen je meer kliks opleveren dan een gortdroge mededeling. Het moet alleen wel een beetje eerlijk blijven. Je moet weten waar je aan begint, geen mensen op het verkeerde been zetten. Als de tas van Hyun-Jun weg is op een vliegveld, mag je best stellen dat-ie 'Suk' is. En als iemand uit Brabant 'full Calimero' gaat, dekt dat best de lading.
Als je echter in je kop meldt dat PEC Zwolle opnieuw zaken doet met Ajax en hier zeer over te spreken is – zonder te vermelden dat het om Queensy Menig gaat – is het misschien beter om er lekker mee te stoppen. De ene helft van de dag maken we ons druk om het moderne voetbal, de andere helft van de dag komt dat moderne voetbal maar wat goed uit. Adverteerders staan in de rij.
Moraal van het verhaal: klik bij twijfel of ernstige vaagheid gewoon niet! Als een kop echt zo raar in elkaar steekt, is het ook geen topverhaal. Daar kun je best zonder. Laten we allemaal eens stoppen met klikken op deze verhalen. Als deze ongein minder bezoekers oplevert, dan stopt het. Vroeg of laat, ooit, hopelijk...
Sluit je aan bij onze ruim 135.000 leden. Samen staan we achter Ajax. Omdat SV Ajax opkomt voor jouw belangen ben je nog meer met Ajax verbonden.
* Prijzen lidmaatschappen verschillen per leeftijdsgroep en aantal leden per gezin.
Voorrang bij kaartverkoop
Tijdens evenementen dichtbij spelers
Heel veel korting, acties en prijzen!
© 2024 ajaxlife.nl – Powered by TRES