Frank de Boer gaat, Peter Bosz komt. Het was allemaal goed en snel geregeld, uit het boekje. Ajax kiest voor een trainer met moderne ideeën, ervaring en Cruijff-visie. Ik hoop dat met Bosz achter het stuur de logica terugkeert bij Ajax en dat onvermijdelijke problemen creatief worden omzeild.
Als je Ajax de laatste twee seizoenen zag foebele – toen nog wel – dan had het wel iets weg van een sleur die niet kon worden doorbroken, ondanks een enkele opleving. De cijfers waren misschien iets beter, we schoven amper dichter naar het puntje van onze stoel.
Je had een halfuur voor tijd al het idee dat het toch niet meer goed kwam, onderweg naar een slecht resultaat. Je zag een ploeg die met zichzelf worstelde, die niet wist waar te beginnen. Ajax leek dat oude omaatje dat braaf over de provinciale weg reed en nog twee keer net op tijd was om de schaal van de Marktplaats-advertentie op te halen, maar de concurrentie rijdt nu volgas op de vernieuwde, Eindhovense ring.
Het is alsof Ajax vanaf die provinciale weg ergens een nauwe, doodlopende straat was ingeslagen. Keren lukte niet en hoe verder je de huisnummers in de straat zag oplopen, hoe meer je van je einddoel verwijderd raakte. Ik hoop dat Bosz erin slaagt Ajax een beetje dichter richting de Europese subtop te loodsen, want dat is nog altijd de bestemming die in de TomTom staat ingevoerd.
Ajax leek dat oude omaatje dat braaf over de provinciale weg reed en net op tijd was voor de schaal.
Ik luister ook dagelijks braaf naar mijn TomTom, meestal om files te ontwijken en te weten waar de flitsers staan. Onderweg naar je eindbestemming kom je wel eens situaties tegen waarop je moet inspelen. Misschien is er ergens een ongeluk gebeurd of blijkt net die ene afslag afgesloten. Het is dan niet altijd zinvol om volgens Plan A blind je TomTom te volgen.
Je moet soms gewoon een beetje durven, desnoods bluffen. Zelfs als je uitstraalt dat je het zeker weet kun je best prima wegkomen met twijfels die iedereen heeft, hoe stoer of arrogant je voor de ander ook lijkt. Precies die durf heb ik de laatste jaren gemist bij Ajax, dat braaf achteraan de file aansloot en onvermijdelijke vertraging voor lief nam.
De wissels van Bosz schijnen vaak laat in een wedstrijd te komen, maar ik hoop bovenal dat er niet zoveel wissels nodig zijn. Hooguit omdat iemand moe is, niet omdat je op kansloze, tactische wijze met 80 kilometer per uur probeert in te voegen op een drukke snelweg en voorbij wordt geblazen.
Bosz haalde met Vitesse meestal goede resultaten tegen Ajax. Een wedstrijd tegen Ajax is voor hem hetzelfde als een wedstrijd tegen De Graafschap, zegt-ie, maar zijn analyses en uitgestippelde route waren goed genoeg om Ajax een aantal keer flink pijn te doen. Dan moet je iets weten over de zwakke punten van de ploegen onder De Boer.
Tijd voor een staaltje omdenken: als Bosz weet wat de zwakke punten zijn, dan kent hij toch ook de pluspunten? Dan moet Bosz er toch toe in staat zijn om die minpunten te verbeteren en de toch al sterke punten verder te benadrukken? De solide defensie van De Boer doorstaat de APK alvast.
Zo werkt mijn logica, ik ben benieuwd of die van Bosz net zo in elkaar steekt en alle remmen weer ouderwets los gaan.
Sluit je aan bij onze ruim 135.000 leden. Samen staan we achter Ajax. Omdat SV Ajax opkomt voor jouw belangen ben je nog meer met Ajax verbonden.
* Prijzen lidmaatschappen verschillen per leeftijdsgroep en aantal leden per gezin.
Voorrang bij kaartverkoop
Tijdens evenementen dichtbij spelers
Heel veel korting, acties en prijzen!
© 2024 ajaxlife.nl – Powered by TRES